poniedziałek, 2 listopada 2015

Przepraszam, że tak pędzę! 10 rzeczy, które zrozumieją tylko ludzie kreatywni

fot. melanie kuipers, freeimages.com
"Przepraszam, że tak pędzę, ale to półobrót Chucka zamienił moje serce w głowicę Kasprzaka". W tym roku Chuck kopnął mnie z półobrotu trzykrotnie. Po pierwszym uderzeniu myślałam, że nie dam rady. Po drugim się załamałam. Po trzecim otarłam łzy i powstałam z kolan. A teraz... Teraz muszę zwolnić.

Pędem wpadłam do domu, żeby przed wyjściem zdążyć przegryźć jakiś błyskawiczny obiad. Nie, żadna chińska zupka, nic z tych rzeczy. Staram się dbać o zdrowie i jeść fit. Wypadłam równie szybko i już w tramwaju zorientowałam się, że telefony zostały w domu. Obydwa. Trudno. Nie, nie trudno. Bo zegarka też przy sobie nie mam.

- Excuse me, what's the time? I'm sorry, I've just forgotten my mobile phone - zagadnęłam na placu Nankiera studentów z wymiany zagranicznej, bo o tej porze polscy studenci już dawno piją piwo na Rynku.

Uff, zdążyłam na czas. Zdążyłam, ale... zajęcia są odwołane.







Nigdy wcześniej nie zdarzyło mi się zapomnieć telefonu. Zegarka nie biorę ze sobą celowo, bo podobno szczęśliwi czasu nie liczą. Takie dni jak ten to nie przypadek - to znak, że trzeba zwolnić. Popłynąć bezwładnie i poczekać, co przyniesie los.

MISJA: Zwolnij!

W moim przypadku zwalnianie to spore wyzwanie. Ludziom kreatywnym ciężko jest się zatrzymać. Czasem mam wrażenie, że taka cecha jak KREATYWNOŚĆ z jednej strony pozwala unosić się ponad chmury (znacie tę euforię, kiedy coś Wam się uda?), a z drugiej zabija. Są rzeczy zrozumiałe tylko dla ludzi, charakteryzujących się dużym stopniem kreatywności. Oto niektóre z nich.


 
1. Mózg jak ferrari...

Jeżeli kiedykolwiek oglądaliście reklamy ferrari, zauważycie, że liście drzew opadają jeszcze zanim w kadrze wyłoni się sylwetka tego samochodu. Tak działa umysł osoby kreatywnej - najpierw powstaje pewna koncepcja i cel. Dopiero potem udaje się uzupełnić wizję o detale. Dlatego osoby kreatywne są wiecznie ciekawe i... bywają męczące. Nie, to nie jest tak, że chcemy zanudzać swoim towarzystwem czy paplaniną. Po prostu potrzebujemy nowych wrażeń, doświadczeń i informacji, by nasz mózg mógł pracować na pełnych obrotach.

2. Nie robią tego dla pieniędzy

Proces twórczy to proces, podczas którego dajesz cząstkę siebie. Dlatego twoje dzieło - i nieważne, czy jest to obraz, post na blogu, piosenka, artykuł czy książka - musi być autentyczne, czyli odzwierciedlać to, co naprawdę czujesz i w co wierzysz. Pójście w komerchę, robienie czegokolwiek pod publiczkę zabija kreatywność. Jeszcze zanim kreatywność zabije ciebie. Ale o tym później.

3. Nie potrafią się skupić na jednej rzeczy

Bywa często tak, że ludzie kreatywni mają kilka pomysłów w jednej chwili. Nie da się zrealizować wszystkich jednocześnie. Ale da się pracować nad kilkoma jednocześnie. To tzw. wielozadaniowość - typowa dla kobiet, rzadziej spotykana u mężczyzn.

4. Tworzą, kiedy mają wenę. 

Czyli tzw. flow. Mój blog powstałby dużo wcześniej, gdyby nie fakt, że nie miałam na niego spójnej wizji. Taka wizja pojawia się z czasem. Tak jak pomysły. Oczywiście, podczas pracy w redakcji nie można pozwolić sobie na "oczekiwanie na flow". Ale to zupełnie inna para kaloszy. Natomiast jeżeli piszę coś większego - coś tak dużego jak projekt, o którym na koniec Wam powiem - to potrzebuję mieć spójną koncepcję. Zdarza się, że nową notkę na blogu zaczynam pisać o 2. w nocy. Nie dlatego, że dopiero wtedy mam czas. Dlatego, że najczęściej w nocy pisze mi się najlepiej. Jestem zdania, że proces twórczy jest czymś, czego nie da się w żaden sposób zaplanować. Chociaż są oczywiście także pisarze, którzy pracują w ten sposób (m.in. pochodzący z Wrocławia Marek Krajewski).

5. Potrzebują przestrzeni twórczej

Mogę mieć bałagan, porozrzucane rzeczy na biurku, stertę kartek i swój notes, ale kiedy piszę nową notkę dla Podróże bez planu (daj lajka!), muszę mieć absolutną ciszę. I tutaj znowu czymś innym jest praca w redakcji - tradycyjne artykuły powstają w zupełnie innej atmosferze, często w czasie słuchania muzyki na słuchawkach. Cisza potrzebna jest mi tylko wtedy, kiedy rzeczywiście muszę dodać od siebie odrobinę refleksji, wyciągnąć wnioski. Tak jak teraz.

6. Czasem trudno uwierzyć w siebie

Osoby kreatywne tworzą dzieło, ale nie są wcale pewne, czy to zwykłe bohomazy, czy już Salvador Dali. Bardzo często potrzebują wsparcia, akceptacji, pozytywnej opinii z otoczenia (dlatego już wiecie, że wszelkie komentarze pod tym wpisem mile widziane). Wówczas są w stanie stworzyć jeszcze więcej.  I jeszcze jedna rzecz: osoby kreatywne to zazwyczaj perfekcjoniści. Ich dzieło musi być w stu lub dwustu procentach spójne z wizją. Inaczej nie ujrzy światła dziennego.

7. Nie znoszą ograniczeń

Twoja koncepcja to twoja koncepcja. Z domieszką wizji innych osób przestaje być twoją koncepcją. Narzucanie własnego zdania to zakładanie pęt osobie kreatywnej. Otoczenie może cię inspirować, ale jeśli zaczyna cię ograniczać, to będziesz się dusić. I tu znowu: czym innym jest praca w redakcji, czym  innym blog czy książka. Kiedy współtworzysz portal internetowy, opinia innych osób jest bardzo cenna, ponieważ rzuca światło na to, czego Ty sam(a) nie dostrzegasz. Jeżeli jednak sam(a) prowadzisz bloga, kieruj się intuicją.

8. Robią wszystko na ostatnią chwilę

Jeżeli nie było żadnego flow, a jako osoba kreatywna masz ważny projekt do skończenia, to prawdopodobnie zostawiłaś/zostawiłeś go na ostatnią chwilę. Praca pod presją czasu to Twoja specjalność. Kiedyś wspominałam Wam już o tym, jak zafascynowana Coveyem chciałam zmienić swoją organizację pracy - na próżno (czytaj też: Nie miej planu. Miej cel... i marzenia). Najskuteczniej uczę się i pracuję, mając nóż na gardle, czyli tzw. deadline. I nie zamierzam tego zmieniać.

9. Są dobrymi obserwatorami

Inspirują się tym, co widzą, słyszą i czują. Mają zdolność do głębokiego odczuwania (o tym będzie jeszcze za chwilę), więc wszystko, co dzieje się wokół nich, odbierają jako pewną historię. Historię, którą można przelać na papier. Albo na klawisze. Albo na struny. Wszystko jedno - jesteśmy dobrymi obserwatorami i słuchaczami. Często szybciej zauważamy to, co zazwyczaj umyka otoczeniu.

10. Odczuwają dwa razy mocniej, czyli kiedy kreatywność zabija...

Osoby kreatywne mają inną percepcję świata. Są dobrymi obserwatorami to jedno. Drugie to fakt, że wzrasta ich zdolność do odczuwania. Mówiąc wprost - czują co najmniej dwa razy mocniej. Jeżeli kochają, to przeważnie na zabój. Jeżeli cierpią, to do granic możliwości. Boli dwa razy mocniej, dlatego zdarza się, że widzą wszystko w czarnych barwach. Takie cierpienie czasami zabija. Ale jak już zmartwychwstaniesz... Skala emocji osoby kreatywnej waha się od głębokiej depresji do niewyobrażalnej radości. Jeżeli coś im się uda, to potrafią odtańczyć taniec kula z radości. Albo stanąć na rękach. Albo zrobić coś głupiego, bo mają duszę dziecka. Są wrażliwi na emocje. Na świat, który ich otacza.

Dlatego osobę kreatywną poznasz na kilometr. Jest nieprzewidywalna, czasami niebezpieczna. I zawsze potrafi zaskoczyć.

Z tego powodu też chcę Was czymś zaskoczyć. Projekt, o którym wspomniałam, to powieść, którą piszę. Nie mogę (poza tym nie chcę) tłumić piętrzących się emocji. Chcę wykorzystać drugi i trzeci półobrót Chucka i stworzyć fikcyjną historię o tym, jak z poczwarki można stać się motylem. O tym, jak w ciągu kilku miesięcy można zmienić swoje spojrzenie na świat. Mam nadzieję, że będziecie mi kibicować (w końcu jako jedna z Kreatywnych potrzebuję Waszego wsparcia). Pierwsze rozdziały już są! Trzymajcie kciuki.


4 komentarze:

  1. Tekst przemawia, zwłaszcza do kreatywnych, skutecznie :) Trzymam kciuki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ulicę, tylko głowicę kasprzaka. To taki magnetofon produkcji polskiej, ZRK, możesz nie pamiętać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, masz rację, już poprawiam na głowicę i fakt, chyba za młoda jestem, żeby pamiętać :) Swoją drogą L.U.C. czasami tak szybko nawija, że trudno momentami zrozumieć. Szczególnie ciężko w "Jak słowo daję", aczkowiek też polecam ten kawałek. Bardzo lubię L.U.C.-a jako twórcę. Zachęcam do posłuchania! :)

      Usuń

Polub na Facebooku